tisdag 23 september 2008

Me gusta el español

De senaste lektionerna har vi arbetat med verbet GUSTAR som betyder tycka om, eller egentligen tilltala. På spanska säger man nämligen inte att man tycker om en sak utan man säger att saken tilltalar en. Därför böjer man verbet gustar efter saken man tycker om.


T.ex.
Me gusta la música - Jag tycker om musik (eg. Musiken tilltalar mig)
Me gusta bailar - Jag tycker om att dansa (eg. Att dansa tilltalar mig)
Te gusta España? - Tycker du om Spanien? (eg. Tilltalar Spanien dig?)
Me gustan las naranjas - Jag tycker om apelsiner (eg. Apelsiner tilltalar mig)
Me gustan mis amigos - Jag tycker om mina vänner (eg. Mina vänner tilltalar mig)
Saken du gillar (som tilltalar dig) ska antingen stå i bestämd form (el, la, los, las) eller i ägande form (mi, tu, su...). Verb står i gundform (bailar, hablar...). Vid namn på personer, länder och städer (Maria, Suecia, Madrid) m.m. sätts förstås inga artiklar ut innan.
Läxa tills på torsdag: Kunna böja GUSTAR samt kunna svara på frågan vad du gillar/inte gillar.

Inga kommentarer: